VarBiraZ'a Hoş Geldiniz.!

Ferdi Tayfur - 1975 - 1985 Yılları Arasında Çıkan Albümler

Makale & Analiz (Alıntıdır)

Konu Sınırlaması Yoktur..
Kullanıcı avatarı
yldrm_43
Emektar Üye
Mesajlar: 939
Kayıt: 15 Ağu 2020, 16:31
Başlıklar: 654
Teşekkür Etti  : 1
Teşekkür Aldı  : 4688

Mesaj

Ferdi Tayfur - 1975 - 1985 Yılları Arasında Çıkan Albümler

Ferdi Tayfur, Adana’dan İstanbul’a gelip giderek 1960’lı yıllarda amatör, yarı amatör plaklar çıkartmıştır. 1970’lı yıllar başladığında müziğini ve sanatçılığını biraz daha geliştirerek 45’lik plak çıkartmaya devam etmiştir. 1975 yılına kadar olan önemli sayabileceğimiz birkaç 45’lik çalışmayı özet olarak tanıtayım.

Mahkûmların Duası / Mahşer Günü ( Söz ve müzikler: Ferdi Tayfur / Müzik yönetim: Adnan Varveren / Yıl: 1972 / yapım: Görsev Plak)
Sana Kaderimsin Dedim / Postacılar (Söz ve müzikler: Ferdi Tayfur / Müzik Yönetim: Adnan Varveren / Yıl: 1972 / Yapım: Görsev Plak)
Dur Dinle Sevgilim / Kır Çiçekleri (Söz ve müzikler: Ferdi Tayfur / Müzik Yönetim: Adnan Varveren / Yıl: 1973 / Yapım: Görsev Plak)
Yüreğimde Yara Var / Bana Gerçekleri Söyle (Söz ve müzikler: Ferdi Tayfur / Müzik Yönetim: Adnan Varveren / Yıl: 1974 / Yapım: Görsev Plak)
Ne Bilirdim ki / Sakın Düşme (Söz ve müzikler: Ferdi Tayfur / Müzik Yönetim: Adnan Varveren / Yıl: 1974 / Yapım: Görsev Plak)
Görüldüğü gibi Görsev Plak imzalı çalışmalarda Ferdi Tayfur 45’liklerini hep Adnan Varveren yönetmiştir. Bu çalışmalar folklorik müzik altyapısı ve sınırlı orkestralarla yapılmıştır. 1975 yılını çalışmamızı derinleştirme konusunda başat aldığımız için biraz daha söz ve müzikleri de dikkate alarak çalışmamızı derinleştirelim. Yazının içerisinde bazı anlarda teknik bilgiler sunacağım. Bazı mihenk taşlarını mimleyip dönem okumaları için ilgililerine, müzisyen ve müzik araştırmacılarına yol açmak istiyorum. Bunun için korsan basımlar yerine orijinal basımları tercih edeceğim. Her ne kadar müzik bilgim kısıtlı olsa da yıllardır ruhumuzu bir şekilde besleyen müzik sayesinde oluşan müzik kulağımın hissettiği tınılar ile yazarken edebiyatın gücünü de kullanmaya çalışacağım.
Akşam Güneşi / Çiçekler Açsın
Ferdi Tayfur Görsev Plak ile çalışmasını sonlandırıp Mersinli İsmail ile ortak Elele Plakçılık’ı kurar. Elele Plaktan 1975 Nisan ayında Akşam Güneşi / Çiçekler Açsın 45’liği piyasaya sürülür. Kısa zaman sonra ortak kurulan Elele Plakçılık kapatılır. Ferdi Tayfur aynı çalışması ile Elenor plağa transfer olur. 5 Kasım 1975’te 45’lik yeniden ve bu sefer Elenor Plak etiketiyle piyasaya sürülür. Müzik yönetimi yine Adnan Varveren’dadır. Ferdi Tayfur müzik yönetmeninden vazgeçmez. 45’likteki söz ve müzikler Ferdi Tayfur’a aittir.
Bırak Şu Gurbeti / Sevdalılar Beni Anlar
Elenor plağa geçtikten sonra ilk resmi plağı Bırak Şu Gurbeti / Sevdalılar Beni Anlar Eylül 1975’te piyasaya çıkar.  Yine Ferdi Tayfur imzalıdır söz ve müzikler. Adnan Varveren yine müzik yönetmeni koltuğunu bırakmaz. Müziklerdeki folklorik ruh esintileri devam etmektedir. 1976 yılının Ocak ayında, prodüktör (Elenor Plak sahibi) Atilla Alpsakarya, bu plağın satış grafiğinin çok iyi olması nedeniyle, Ferdi Tayfur’a 73 model bir Volkswagen armağan eder.

Çeşme / Muhtaç Etme Beni
Ferdi Tayfur 45’lik plakları çok satılmaya ve aranmaya başlayınca Elenor Plak yeni bir çalışmaya hız vererek 24 Aralık 1975’te Çeşme / Muhtaç Etme Beni 45’liği ile yılı bitirmeyi planlar. Bu sefer müzik yönetim işini yıldızı hızla parlayan bir başka bestekâr / virtüöz Arif Sağ’a bırakır. Arif Sağ ile ilk kez çalışan Ferdi Tayfur söz ve besteleri ile stüdyoya girer ve yine satış rekorları kıran bir 45’liğe imza atar. Ferdi Tayfur bu 45’liği ile Altın Plak ödülüne layık görülür. 
Alıştım / Yağmur Gözyaşım
Ferdi Tayfur 1976 yılı içinde ismini müzik piyasalarında ciddi şekilde duyururken boş durmaz söz yazıp ve besteler. Beste çalışmaları bitince yine stüdyoya girip 45’lik çıkartır. Elenor Plak imzasıyla 24 Mayıs 1976’da piyasaya sürülen Alıştım / Yağmur Gözyaşım 45’liği peynir ekmek gibi satılır. Arif Sağ müzik yönetimindedir. 45’lik yüksek satış rakamlarına ulaştığı için Altın Plak ödülü alır.
Yadeller / Ağlamazsam Uyuyamam
Söz yazarlığını ve besteciliğini iyice geliştiren Ferdi Tayfur peşi sıra yıllar sonra hit olacak eserler üretmeye devam etmektedir.  Tabi bu çalışmaları hemen değer görüp çok satılmaktadır. 27 Eylül 1976 yılında Elenor Plaktan çıkan ve yine Altın Plak ödülü alan Yadeller / Ağlamazsam Uyuyamam 45’liği de bunlardan biridir. 

Ferdi Tayfur 77 LP (Long Player)
Ferdi Tayfur 45’likleri ile piyasayı sallamaya başlayınca Elenor Plak biraz işi büyütüp LP çıkartmaya karar verir. Böylece Ferdi Tayfur hayranları tek seferde ikiden fazla eseri dinleme imkânına kavuşmuştur. İlk LP olması hasebiyle Huzurum Kalmadı (Ferdi Tayfur 1977) hayranlarının müziğe doyduğu, Ferdi Tayfur dinlemenin zevkine vardığı ilk ciddi çalışma olarak dikkat çeker. Bu albümde Ferdi Tayfur uzun yıllardan sonra kendi bestesi dışında eserler de okur. ( Beddua — söz ve müzik: Atilla Alpsakarya, Dertsiz Olsam İçer miyim & Gelme Artık &  Bir Gün Gelir Ayrılırsan — söz ve müzik: Timur Alpsakarya)
Vazgeç Felek / Derbeder
Ferdi Tayfur, Elenor Plak için altın yumurtlayan tavuk gibidir. Bu sebeple yeni 45’lik çalışma iple çekilir. 24 Mart 1977 tarihinde Elenor Plak yine piyasayı altüst edecek bir 45’lik yayınlar. Ferdi Tayfur söz yazarı, bestekâr ve çok iyi bir yorum ile Altın Plak alır. Sabahattin Akdağcık bu 45’liği yönetmiştir.
Benim Gibi Sevenler / Söz Geçmiyor Gönlüme
Elenor Plak 3 Ekim 1977’de piyasayı sallayacak bir 45’likle daha gündemi belirler. Ferdi Tayfur efsanesinin ciddi kıvılcımları müzik sektörünü birbirine katmaktadır. Hayranları yeni bir 45’lik için adeta kapı pencere parçalamaktadır. Plak satıcıları da Ferdi Tayfur 45’liğinin yolunu gözlemektedir. Hâl böyle olunca Elenor Plak dönemin en iyileri ile çalışmakta ve Ferdi Tayfur’a en iyi hizmeti sunmaya çaba harcamaktadır. Bestekâr ve keman virtüözü Mustafa Sayan ilk kez Ferdi Tayfur için stüdyoya girmiş ve albüm yönetmenliği yapmıştır. Bu 45’lik elbette ki Altın Plak ödülü almıştır.
Ferdi Tayfur 1978
İlk LP ve sonrasında çıkan iki 45’lik piyasada çok fazla ses getirince Elenor plak sahibi Atilla Alpsakarya ikinci LP için kolları sıvar. Son 45’lik çalışmada (Benim Gibi Sevenler / Söz Geçmiyor Gönlüme) müzik yönetimini üstlenen Mustafa Sayan ile anlaşma devam eder ve hızla LP çalışmaları devam eder. 45’likten yaklaşık iki buçuk ay sonra LP hazır hale getirilir. 
19 Aralık 1977 yılında piyasaya çıkan Batan Güneş LP’si (Ferdi Tayfur 1978) olgunlaşma adına bir adım daha ileriye götürür Ferdi Tayfur’u. Hangi açıdan bakılırsa bakılsın artık Ferdi Tayfur bir mega stardır.  Söz yazarları ve bestekârlar eserlerini okusun diye çaba harcarken, film ve müzik yapım şirketleri peşinde koşmaktadır. Keman virtüözü, bestekâr ve müzik yönetmeni Mustafa Sayan, Ferdi Tayfur ile dostluğunu daha da pekiştirmiştir. Yine aynı şekilde Timur Alpsakarya Ferdi Tayfur’u yönlendiren bestekârlardan bir diğerdir. Mustafa Sayan Aklımı Başımdan Aldın, Olur mu Böyle Olur mu, Kaybolan Günler ve sadece bestesiyle Bekledim Durdum (Söz: Halit Çelikoğlu) ile Batan Güneş LP’sine damga vurur. Batan Güneş (Söz Müzik: Ferdi Tayfur) yine çok sesli müzik çalışmalarına örnektir. 
Merak Etme Sen / Söz Veriyorum
Elenor Plak, Ferdi Tayfur gibi büyüleyici bir sesi kadrosunda bulundurduğu için çok şanlıdır. Ferdi Tayfur yine söz yazar, besteler. 1978 yılı haziran ayında LP çalışmaları için stüdyoya girer. Eserleri birbiri ardına seslendirir. Elenor Plak LP çalışmasını bekleyemez. Hemen 45’lik için iki Ferdi Tayfur eserinden 45’lik yapılır ve 4 Eylül 1978’de piyasaya sürülür. Tabi ki bu 45’likte Altın Plak ödülüne layık görülür. 
Son Sabah LP
Merak Etme Sen / Söz Veriyorum 45’liğinden sadece 20 gün sonra 25 Eylül 1978 piyasaya çıkan LP, folklorik müzikle hazırlanmış son çalışma sayılabilir. 45’lik plakta olduğu gibi haliyle LP’yi de Sabahattin Akdağcık yönetmiştir. 
Son Sabah, Yüreğimde Yara Var, Koparma Gülleri, Ne Dersin eserleri Ferdi Tayfur söz ve bestesidir. Bunun dışında LP’de özel seçki göze çarpar. Abdullah Yüce’den Seherin Vaktinde, Cengiz Tekin’den Bu Gece Meyhanede, Orhan Akdeniz’den İçime Doğmuştu Sanki ve Baki Duyarlar’dan Benim Aklımı Alacaksın eserleri Ferdi Tayfur yorumuyla dinleyiciye sunulur. 

Elenor Plak sahibi bestekârlardan Atilla Alpsakarya iki bestesi ile LP’de kendine yer bulur. (Sanma Sana Dönerim & Feleğin İşine Bak / Sözler: Aşık Salih Korkmaz) Bir diğer sahibi Timur Alpsakarya’da Allah Acısın Bana ile LP’dedir.
Hapishane (Görüş Günü) / Gönül Oyunu
2 Temmuz 1979’da bu 45’lik çıkana kadar Ferdi Tayfur hayranları muhtemel ki epey sabırsızlık çekmiştir. Elenor Plak Mustafa Sayan ile yeniden çalışmaya başlar (Ferdi Tayfur için) ve artık Mustafa Sayan 1977’deki gibi değildir geçen sürede piyasada epey nam yapmıştır, kendini geliştirmiştir. Orkestra daha geniş tutulmalı ve müzik folklorikten çıkarılmalıdır. Bu yönde çalışmalar yapılır ve Hapishane (Görüş Günü) / Gönül Oyunu 45’lik plağı bu anlamda ezber bozmaya namzettir. Ferdi Tayfur söz ve müzikleriyle yine gönülleri fetheder.  

Yuvasız Kuşlar LP
45’lik çalışmaya paralel olarak yürütülen ve epey emek harcanan LP, ciddi gündem oluşturmaya, analiz edilmeye hazır olarak 18 Kasım 1979’de piyasaya servis edilir. Yuvasız Kuşlar LP’si Mustafa Sayan ve Özer Şenay’ın müzikal çalışmalarının birleştiği çok yönlü çalışmaların bir arada bulunduğu ilk LP olarak tarihe geçer. Hapishane – Gönül Oyunu 45’liğinde hissedilen müzik kalitesi daha da belirginleşir. Orkestra çeşitliliği, müzik yönetimde ustalık ve kalite, yorum gücü ile fark yaratan Yuvasız Kuşlar LP’si dinleyenlere müzik ziyafeti sunar. 
Kuş cıvıltılarıyla dinleyenleri karşılayan albüm birbirinden özel eserleri ile Ferdi Tayfur hayranlarını mest eder. Ferdi Tayfur besteciliğinin gelişiminde bu albümü de mimleyebiliriz. Yuvasız Kuşlar ve Yeter söz ve bestesiyle, eser yorumuyla dikkate değerdir, takdire şayandır. 

Özer Şenay özellikle Tövbekâr Oldum ( Söz Ahmet Selçuk İlkan) ve Aramızda Engeller Var ile söz yazarlığı ve müzik becerisini ustaca sergilerken Mustafa Sayan Seninle Öyle ve Ümit Dolu Yıllarım ile bu kervana katılır. Mustafa Sayan ayrıca Zalim Sevgilim (Söz. Ahmet Selçuk İlkan), Gelin mi Oluyorsun (Söz. Halit Çelikoğlu), İntizar (Söz. Ali Tekintüre) besteleriyle albüme ağırlığını koyar.  Özer Şenay bestesi olan Canıma Yetti Kader (Söz. Ahmet Selçuk İlkan) LP’de dikkat çelen başka bir eserdir. Kısaca söylemek gerekirse LP’de kötü, sıradan sayılabilecek bir eser yoktur. 

Folklorik seviyeden orkestra olarak çeşitli batı formlarında genişlemeler, eklemeler olurken, ana tema, olarak folklorik beste formunun korunduğunu değerlendirmeye tabi olan albümlerde gözlemleyebiliriz. Ferdi Tayfur,  bu konuda asla taviz vermemiş, bir nevi Anadolu müzik formlarını ciddiyetle korumaya, özenle işlenmesine katkı vermeye devam etmiştir. 
Müzik altyapılarında ve yorum gücünde yaşana gelişme albüm kompozisyonunda da gözlemlenebilir. Eser sıralamasına uygun olarak şarkı sözlerinden vereceğim örnekler albüm bazlı çalışmak isteyenlere de yol gösterecektir diye umut ediyorum. 
“Sensiz bu dünyada söyle neylerim / bir gün bir kösede çürür giderim.” (Yuvasız Kuşlar)
 “Ne o teller duvaklar, gelin mi oluyorsun? / Neden yaşlı gözlerin? / Ne o, ağlıyor musun? / Siyahları çıkarıp beyazları giymişsin / Bana ait kalbini başkasına vermişsin.” (Gelin mi Oluyorsun?)

“Aşılmaz bir dağ oldu /Mahzun kalbimde keder / Bir defa doğan insan / Böyle mi acı çeker çile çeker.” (Canıma Yetti Kader)
“Sevgilim akıttın hep gözyaşımı / Aşk diye taşlara vurdun başımı / Ölmeden diktirdin mezar taşımı / Sonunda sevmeye tövbekâr oldum.” (Tövbekâr Oldum) 
“Kaybetmişim ben leyla’mı bilmem nerede bulmalı / Nerelerdesin sevgilim nerelerdesin hayatım / Nerelerdesin, nerelerdesin? / Bir seherin vaktinde kapını çalsam / Leyla leyla leyla diye / Sarılıp boynuma sevinir misin?” ( Leyla)
“Bir görünüp bir yok oldun gözüme / Esir ettin işven ile nazına / İnanmazsan yeminime sözüme / Sen sevme sevdiğimi bil yeter.” ( Yeter)
“Aramızda sıra dağlar / Kalbimizde kederler var / Yalnız ümit, hasret değil /Aramızda engeller var.” ( Aramızda Engeller Var)

“Seni de sevdiğin terk edip gitsin / Ağlaya ağlaya gözyaşın bitsin/  Hayatım mahvoldu sebebi sensin /  Dilerim Tanrıdan ben gibi yaşa.” ( İntizar)
“Seninle öyle aşk yaşadım ki / Kimseye nasip olmaz /  Bu gün ölsem sevgilim /Gözüm arkada kalmaz.” (Seninle Öyle)
Güzel gözlerine hasret çekerim /  Feleğin çarkına düştüm dönerim / Her gün dertlerime dertler eklerim /Kederle geçiyor sensiz günlerim /Acıyla geçiyor sensiz günlerim.” (Ümit Dolu Yıllarım”
Albüm boyunca dikkat edilirse belli bir ton ve ahenkte, duyguda sevdiği evlenen aşığın ruh hali tahlil ediliyor. Türk Sanat Müziği esintileri olan eserlerde (Leyla, İntizar, Seninle Öyle) duygu yoğunluğu bir iki seviye daha yükselirken diğer eserler de yine aynı ton oranında güçlü yorumlar ve altyapılar muhteşem bir çalışma ürünü olarak karşımıza çıkıyor. 
Yuvasız Kuşlar LP’si ile derinlemesine analiz yaptığımız albümlerin bir benzerini; Nisan Yağmuru (1980 -1981 / Elenor Plak), İnsan Sevince (1981 / Elenor Plak), Bende Özledim ( 1982 /ODEBS Plak), Sen de mi Leyla (1983 / ODEBS Plak), Yaktı Beni (1984 / ODEBS Plak), Kurtuldum (1984 – Türküola Plak) albümleri için bir sonraki yazımda yapacağım. Şimdilik şunu yazayım. Kurtuldum LP’si ile zirveye çıkan orkestra kalitesi, yorum gücü ve albüm yönetimindeki ustalık ilerleyen yıllarda zamanla düşüş seyrini sürdürmüştür. Bu dönemde İspanyol, Hint, Klasik Batı, Ortadoğu, Asya vs. enstrümanları inanılmaz bir ahenk içinde kullanılmış ve büyük orkestralarla çalışılmıştır.

Ferdi Tayfur’un 1975 – 1985 Yılları Arasında Çıkardığı Albümler – 2

Ferdi Tayfur’un bir devi markalaşan albümleri hakkında araştırma yazısı yazmak hiç de kolay olmasa da yazı dizimizin bu bölümünde iki efsane albümü (LP) incelemeye çalışacağım. Ferdi Tayfur bu albümlerle zirveye iyice yerleşirken orkestralar her albümde daha da gelişmiştir. Elenor Plak ile son LP (İnsan Sevince), ODEBS ile ilk LP (Ben de Özledim) albümlerini sırasıyla inceleyelim. 

Nisan Yağmuru kaseti yerine İnsan Sevince LP’si üzerine yoğunlaşarak yazıya devam edelim.  LP, kasete isim sahibi olan Nisan Yağmuru ile başlar. Bir önceki albümde (Yuvasız Kuşlar) olduğu gibi kompozisyon bu ve sonraki albümlerde aynen geçerliliğini korur. 
“Belki bir gün uzaklardan koşup gelirsin / Belki gördüğünde beni tanıyamazsın / Gücenirim diye sakın düşünme / Hayli zaman oldu canım sende haklısın…”
İkinci eser yine sözü ve müziği Ferdi Tayfur’a ait olan ‘Olmaz Olsun’ ile ilk eserdeki duygu yoğunluğu dinleyicinin iliklerine kadar işler. Henüz daha ilk eserde işlememişse tabi. 
“Dizlerimden ayrılmazdı / Bir an bensiz olamazdı / Hayatımız bir romandı / Ben söylerdim o yazardı…”

Hem söz hem de müzik altyapısı ile dinleyiciyi kendine bağlayan LP, sözünü Ferdi Tayfur’un yazdığı Mustafa Sayan’ın bestelediği ‘Sevginin Ötesi’ ile son sürate doğru hızını arttırırken dinleyici ruhunda hissettiği aşka dair ne kadar sızı varsa bir kenara bırakarak mest olmaya başlar. Sesli ve üflemeli çalgılar albümün genelinde etkili olduğu gibi bu eserde biraz daha baskındır. Meyan bölümlerinde Ferdi Tayfur ustalığını ilk iki eserde gösterdiği gibi yine üstün beceriyle sahnededir. 
“Sanki sesin sesimde / Nefesin nefesimde / Bir duygu var içimde / Sevginin ötesinde…”
İlk üç eser ile dinleyenin ruhunu ve tüm benliğini ele geçiren LP, Türk Sanat Müziği formlarıyla işlenmiş sözü İlksan San ve bestesi Mustafa Sayan imzalı ‘Yaprağı Dökülen’ eseriyle biraz huşu iklimine çekilmeye çalışılır. 

 “Çölde susuz kalmış bir yolcu gibi / Allah’a el açıp yalvaran benim / Tanrı’ya el açıp yalvaran benim…”
LP’nin A bölümünün son eseri, Cengiz Tekin’in söz ve bestesini yaptığı ve yönettiği Dert Kitabı eseridir. 
“Öyle dertliyim ki ben / Tesellisiz kalmışım / Kederden ıstıraptan / Nasibimi almışım.”
Duygu yoğunluğu dinleyicisini yürekten etkilerken yorum gücü altyapıdaki ahenk ile bütünleşir. 
LP’nin B yüzü yine dillere destan olan Ferdi Tayfur’un Koşturdu Peşinden söz ve bestesiyle açılır. Duygu yoğunluğu kaldığı yerden devam ederken albüm bütünlüğünden kopma yaşanmaz. 
“Şu feleğin akıl ermez işine / Duyar feryadımı duymazdan gelir / Bir kötü kuluna muhtaç eylerken / Yaralı gönlüme derman mı verir…”
Tıpkı LP’nin açılış eseri ‘Nisan Yağmuru’ gibi bu eserde B bölümünün duygu ve müzik yoğunluğunu temel olarak belirleyen bir eserdir. 
LP yapımcısı Timur Alpsakarya, TSM formlarındaki eserini uygun olan yere yerleştirir.  “Aşk Acı Şaraptır” önceki eserden aldığı duyguyu ve düşünceyi sonraki esere ustaca paslar. 

“Gönlüne düşmeden bir damla ateş / Kahredip kendini üzme arkadaş / Aşk acı şaraptır kadehi dudaktır içersen ıstıraptır / Gözyaşın silinmez kıymetin bilinmez sonu bir ayrılıktır.”
Sonraki eser albüme de ismini veren sözü ve müziği Ferdi Tayfur’a ait olan İnsan Sevince’dir. 
“ Yarab! Yarab! Yarab! / Ben aşka mağlubum Huzurunda mahcubum / Kes boynumu kıldan ince / Cehennemi düşünmüyor insan sevince.”
Albüm yönetmeni Mustafa Sayan tekrar sahne alarak sözlerini Ahmet Selçuk İlkan’ın yaptığı kendisinin bestelediği ‘Anlamı Olmaz’ eserini Ferdi Tayfur’a yorumlatır. İlk üç eserdeki duygu yoğunluğu bir nebze azalır,  neredeyse sevgiliye ‘yalvarmaya’ dönüşür.
“En gerçek bir aşkla uzat kolunu /  Tanrı bile sever âşık kulunu / Boş yere bekletme sakın yolunu / Yolcusuz yolların anlamı olmaz.”
Son eserde sıra albüm çalışmalarında büyük emekler vermiş, birçok bestesi albüm dışında bırakılmış Cengiz Tekin’e tekrar gelir. LP’nin kapanış şarkısı ilk şarkısı ve aradaki şarkılar ile uyumludur. Sözü ve müziği Cengiz Tekin imzalı olan ‘Senin Yerine’ ile LP tamamlanır. 
“Gün gelir de beni ararsan eğer / Bir köşe başında yıkılmışı gör / Bu hale düşmemin tek sebebini / Sevmeyi bilmeyen taş kalbine sor.”

Albüm çalışmaları sırasında hazırlanıp LP’ye alınmayan ve daha sonra yedek eser mahiyetinde yazılan bütün eserler, 1980 yılının sonlarında yayınlanan “Nisan Yağmuru” adlı kasette yayınlanmıştır. Bu eserleri kısaca hatırlatıp albüm hakkında son değerlendirmeleri yapacağım. 

Yedek Eserler:

Bu Dünyanın Derdi Bitmez — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin
Bu Günler Yaşanacak — söz: Halit Çelikoğlu / müzik ve yönetim: Cengiz Tekin 
Yağmur Yağan Günlerde — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin 
Bu Nasıl Dünya — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin 
Dert Çekmeyen Ne Bilir — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin 
Seviyor musun Sevmiyor musun — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin 
İçmediğim Gün mü Var — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin 
Boş Ver Diyorlar — söz – müzik ve yönetim: Cengiz Tekin
Ah Annem — söz ve müzik: Abdullah Yüce / müzik yönetim: Mustafa Sayan
İki Gözüm — söz: Ahmet Selçuk İlkan / müzik ve yönetim: Mustafa Sayan
“Durdurun Dünyayı / Boynu Büküğüm” 45’liği (14 Temmuz 1980 – Müzik Yönetim: Mustafa Sayan –  Ferdi Tayfur’un Türkiye’de yayınlanan son 45’liği) ve “İnsan Sevince” LP’sinin orkestrası, aynı orkestra olup, biri 45’lik, diğeri LP olarak yayınlanmıştır.
“Nisan Yağmuru” ve “İnsan Sevince” eserlerinde ara müziğin bir kısmı, “Olmaz Olsun” eserinde ise ara müziğin tamamı makaslanmış. Aynı makaslanma Türküola ve Melodia İnsan Sevince LP baskılarında da mevcuttur.
“İnsan Sevince” eseri Uzelli kaset versiyonda bu LP’lerdeki okuma ve makaslanmamış hali ile (devri biraz daha hızlı olarak) yer almıştır. Elenor kaset versiyonda ise müzik tamdır fakat farklı okunmuştur. Ayrıca bu LP’de “Nisan Yağmuru” eserinin, Elenor kaset ve CD versiyonlarının aksine, 1. ve 2. bölümleri farklıdır. 

2 Eylül 2019 tarihinde, Elenor Plak tarafından aynı kapak ve farklı sıralama ile yeniden piyasaya sürüldü.
Ben de Özledim LP
Elenor Plaktan ayrılan Ferdi Tayfur kendi plak şirketini kurmaya karar verir ve 1981’de ODEBS (Ortadoğu’nun En Büyük Sesleri) kurulur.
Ferdi Tayfur kendi plak şirketine siftah olarak uzun yıllar konuşulacak, Ferdi Tayfur hayranlarının en sevdiği üç albümden biri olan ‘Ben de Özledim’ LP’si 17 Mayıs 1982’de piyasaya sürülür. 

Ferdi Tayfur, daha önceki albümlerde birlikte güzel işlere imza attıkları Mustafa Sayan ile çalışmaya devam eder. Ben de Özledim LP’sinin müzik yönetimi Mustafa Sayan’a bırakılır. Bir önceki albümde yaşanan sıkıntılar bu albümde yaşanmaz ve sadece iki yedek şarkı (İsyan Etme Diyorlar — söz: Ali Tekintüre / müzik: Rıfat Şanlıel, Bir Avuç Gözyaşı — söz: Ahmet Selçuk İlkan / müzik: Rıfat Şanlıel) fazladan okunarak LP hazır hale getirilir. Yedek eserlerden “İsyan Etme Diyorlar” Türküola Almanya baskısında yer alırken, “Bir Avuç Gözyaşı” eseri ise sadece Uzelli’den aynı yıl yayınlanan “Bir Avuç Gözyaşı” adlı kasette yer alır.
LP çoğu albümde olduğu gibi Ferdi Tayfur söz ve bestesiyle açılır. ‘Ben de Özledim’ aynı zamanda albüme isim veren eserdir. Keman ve bağlama ile folklorik müzik açışıyla başlayan eser daha sonra büyük orkestra ile dillere pelesenk olacak bir ruha bürünür. LP açılış eseri adeta albümün gidiş seyrini belirler. Müzik kulağı iyi olan dinleyiciler ve Ferdi Tayfur hayranları daha ilk eserde LP’de neyle karşılaşacaklarını hissederler ve diğer eserleri merakla beklemeye başlarlar.
“Ne kadar çok aşka intizar eden / Kimi çok seviliyor kimi yoksun sevgiden / Sen orada ben burada bir şey gelmez elimizden / Sen orada ben burada / Bende özledim bende.”
Bir önceli LP’de olduğu gibi bu LP’de yine ilk iki eser Ferdi Tayfur’a aittir. “Ben de Özledim” ile LP kıvamı ve albüm kompozisyonunun rotası belirlendikten sonra ikinci eser ‘Sevda Yelleri’ ile son derece zarif ve estetik ve yine dinleyicilerin kısa zamanda diline dolaşan bir eser LP de yol göstericiliğe devam eder. Müzik, orkestra ve yorum gücü kulakların pasını nezaketle siler. Ferdi Tayfur hayranları veya müzik kulağı iyi olanlar bu ilk iki eseri dinlediği zaman bu eserlerin Ferdi Tayfur imzasıyla çıktığını rahatlıkla anlar. 
“Başında yok ise sevda yelleri / Nereden bilirsin çektiklerimi / Yanıldım şaştım da bir âşık oldum / Kıskandı zalim felek sevdiklerimi.”
Üçüncü eserde Ferdi Tayfur biraz dinlendirilir. Gönül Şen’in sözlerini yazdığı Mustafa Sayan’ın bestelediği ‘Günaha Girme’ eseri dinleyicinin direk yüreğine sunulur. Zaten Mustafa Sayan bestelerinin duygu yoğunluğu oldukça fazladır ve bu eserde de bu durum hissedilir. 
“Bu aşkın günahı yalnız benim mi? / Sende en az benim kadar istedin / Bir tadımlık mıydı yoksa hevesin? / Beni suçlayıp da günaha girme günaha girme.”
Duygu yoğunluğu ekseni yükseltildikten sonra pas yine bir başka Ferdi Tayfur söz ve bestesine atılır. “Yaralıyım Dertliyim” acaba LP’nin üçüncü eseri olamaz mıydı? Albüm hazırlanırken ne düşünüldü bilmem lakin Mustafa Sayan yönettiği albümlerde çoğunlukla bu usulü belirlemektedir. Muhtemeldir ki sanat zekâsı ve müzik kulağı çok iyi olduğundan özellikle dinleyicileri de düşünerek Ferdi Tayfur besteleri arasına bir veya iki farklı eser serpiştirmektedir.  
İlk iki Ferdi Tayfur bestesinden farklı olarak  “Yaralıyım Dertliyim”  hem duygu yoğunluğu hem de müzik altyapısı ile Mustafa Sayan tarzına daha yakındır. Bu sebeple albüm hazırlığı yapılırken sıralamada bu konuda çok ciddi hassasiyet gösterildiği görülmektedir. 
“Yaralıyım, dertliyim / Doğuştan kederliyim / Öyle başımı döndürdün ki /Bu âlemin neresindeyim.”
Belki bugün, belki yarın / Bu sevgimi anlarsın / Pişmanlık duyduğunda /  Sen de böyle yanarsın.”
Albüm kompozisyon bütünlüğü ile de uyum devam etmektedir. Bir sonraki ve A bölümünün son eserinin sözleri Nihat Nikerel’e bestesi ise Mustafa Sayan’a aittir. Nihat Nikerel’in tespit edebildiğim söz yazarı olarak tek eseri budur. Bilindiği gibi Nihat Nikerel, Türk sinema, dizi oyuncusu ve yazarıdır. 26 Eylül 2009 yılında kalp krizi sebebiyle aramızdan ayrılmıştır. 
“Eller Mendiller” yorumlanması zor eserlerden biridir. Aynı dönemlerde Müslüm Gürses’te bu eseri yorumlamıştır. Ferdi Tayfur’un en çok nağme yaptığı eser olduğuna dair hayranları tarafından oluşan bir kanı vardır. Özellikle meyan bölümlerinde peşi sıra nağmeler dinlenmeye değerdir. 

“Sabır ver Allah’ım benim gibi kalanlara / Benim gibi yananlara / Yarından ümitsiz yaşıyorum özlemle / Bazen umutlanırım içimdeki gizlerle / Duygularım dile geldi bana isyan ediyor / Sabır ver Allah’ım sabır sabra mecal yetmiyor.”
Böylelikle LP’nin A kısmı tamamlanır ve B kısmı yine Ferdi Tayfur eseri ile açılır. “Hasret Sancısı”  tıpkı Eller Mendiller gibi yorumlanması zor eserlerden biridir. Dinleyiciler için duygu ve müzik kulağı ayarının çok hassas dengelerle ayarlandığını tekrarlamakta fayda görüyorum. Orkestra ve müzik yönetiminin başarılı pasını Ferdi Tayfur çok güzel değerlendirir. Dinleyenler her dinlediği eserden sonra bir sonraki eseri merakla bekler, albüm sürükleyiciliği devam eder. 
“Mutluluk sevincim hep eskidendi / Derdimin birine binler eklendi / Feleğin oyunu beni de yendi / Vurunca sırtımı tuşa çevirdi.”
Hasretten, özlemden, ayrılık acısından bahsetmişken gurbeti anmamak olmaz diyerek Ferdi Tayfur’un söz ve bestesi “Kara Gurbet” LP’in uygun yerine yerleştirilmiş. Dinleyenler ilk etapta bu eserin Ferdi Tayfur bestesi olup olmadığı konusunda tereddüt yaşayabilirler. Yıllar geçtikçe kendini iyi yetiştiren ve geliştiren Ferdi Tayfur, farklı bir konsept ve altyapı formu ile muhtemelen Mustafa Sayan ile de ortak çalışmalar yaparak bu eseri ürettiğini düşünüyorum. 
Kara gurbet diye diye / Ömrüm gelip geçer böyle / Bu sitemim sana değil / Çekilmeyen talihime.”
Sözlerini Mustafa Sevilen’in yazdığı ve Rıfat Şanlıel’in albümde kendine yer bulabilen tek eseri olan “Tanrım Nasıl Sevdim” ile sona doğru yaklaşılırken albüm hüviyeti toparlanma sürecine girer. Sallanan mendillerden,  hasretten,  gurbetten söz edilip tekrar aşka, sevgiye bağlanmak için vurucu bir eser ile LP yoluna devam eder. 
“Koparıp göğsümden aldın kalbimi / Askınla perişan ettin halimi / Tanrım nasıl sevdim böyle zalimi / Çaresiz dertlere düşürdün beni…”
Mustafa Sayan, söz yazarları ile etkileşimde bulunmaya devam eder ve bu LP için Fethi Demir’den aldığı eseri yine yeri geldiğinden sahneye alır. “Sabahı Olmayan” eseri müzik altyapısı olarak da bir önceki eserle uyum gösterirken sözleri de devamlılık açısından toparlayıcılık vazifesi görür. 
“Sabahı olmayan gece gibiyim / Bir sevgi yüzünden deli gibiyim / Kalbimin isyanı böyle boşuna /  Kısmeti bağlanmış yolcu gibiyim. / 
“İnsanlar birer yol tutmuş gidiyor / Hiç kimse kimseyi anlayamıyor / Allah’ım ne olur duy feryadımı / Bu sevgi dünyama azap veriyor.”
LP’nin son eseri yine Mustafa Sayan bestesi olup sözlerini Hülya Kaya’dan almıştır. Müzik piyasasında söz yazarlığı yapan bir çok ismin yolu Mustafa Sayan ile kesişmiştir ve bu eserler hit olmuştur. “Olsan İçmez miydin Benim Yerimde” artık iyiden iyiye aşk sarhoşu olmuş, melankolik takılan aşığın ruh halini anlatırken albümdeki tüm eserlere mihmandarlık yapar. Sebep sonuç ilişkisini de çok iyi özetler. 
“Yıllarca koştum hep aşkın peşinden / Anlayan olmadı gönül derdimden / Bir vefa görmedim sevdiklerimden / Olsan içmez miydin benim yerimde?”
“Baharım solmadan eskidi ömrüm / Çıkmaz bir sokağa benzedi gönlüm / Leyla’sı olmayan mecnuna döndüm / Olsan içmez miydin benim yerimde?”
Ben de Özledim LP,si için son olarak bazı teknik detayları verelim. 
Türküola Almanya baskı LP’de “Günaha Girme” ve “Sabahı Olmayan” adlı eserler yer almadı. 
“Sabahı Olmayan” eseri, Türküola’dan aynı yıl yayınlanan “Sabahı Olmayan Geceler” adlı kasette, Türkiye versiyonundan farklı olarak yayınlandı.
“Günaha Girme” eseri ise Uzelli’den aynı yıl yayınlanan “Bir Avuç Gözyaşı” adlı kasette tam hali ile (makaslanmamış hali ile) yer aldı.
Türküola Almanya baskı LP’de yer alan “Kara Gurbet”, “Tanrım Nasıl Sevdim” ve “Olsan İçmez miydin Benim Yerimde” adlı eserler, Türkiye versiyonundan farklı olarak yayınlandı. Aynı şekilde “Yaralıyım Dertliyim” eseri de farklı olup, başında “Nereye Kadar” ile başlayan gazel mevcuttur.

1981 yapımı “Bir Damla Ateş” filminde “Sevda Yelleri”; “Ben de Özledim” filminde “Ben de Özledim ve Sevda Yelleri”; “Kara Gurbet” filminde ise “Kara Gurbet ve Yaralıyım Dertliyim (Nereye Kadar)” adlı eserler, hem ODEBS hem de Türküola’da yer alan okumalardan daha farklı okunmuş olup, sadece bu filmlerde yayınlanmışlardır

Ferdi Tayfur’un 1975 – 1985 Yılları Arasında Çıkardığı Albümler – 4

Bundan önceki bölümlerde Ferdi Tayfur albümlerindeki müzik ve yorum gücünü seyrini anlatmaya çalıştım. Kurtuldum LP’si müzik ve yorum gücünde Ferdi Tayfur’un zirve yaptığı, en fazla orkestranın kullanıldığını tahmin ettiğim bir albümdür. Müzik Yönetiminde yıllar sonra Mustafa Sayan ve Özer Şenay birlikteliği de LP’nin kalitesini arttıran bir unsurdur. 
Kurtuldum LP

4 Şubat 1985’de ODEBS Plak sonrası kurulan Ferdifon Plaktan ilk LP çıkartılır. Yaklaşık bir yıl önce Türküola Plaktan Kurtuldum isimli bir çıkmış olsa da yazımda asıl LP sayabileceğimiz bir yıl sonra çıkartılan LP’yi değerlendirmeyi uygun buldum. 
Stüdyo aşamaları ve okumaları 1984 yılının ortalarında “İstanbul Ses Kayıt Stüdyosu”nda başlayan albüm, Türkiye’de 1985 yılının Şubat ayında piyasaya sürülürken, Almanya’da “Kurtuldum” ve “Gitme Yarim” LP ve kaset isimleri ile 1984 yılının sonlarında 2 ayrı albümde yayınlandı.

Türküola’nın “Kurtuldum” LP’si sadece Ferdi Tayfur’un eski-yeni eserlerinden oluşan toplama bir LP iken, Türküola’nın “Kurtuldum” kaset versiyonunun bir yüzü Ferdi Tayfur eserleri, diğer yüzü ise başka sanatçıların şarkılarından mevcuttur. Yine 1984’ün sonlarında Türküola’dan yayınlanan “Gitme Yarim” adlı kaset de “Kurtuldum” albümünün eserlerinden ve bu albüme giremeyen yedek dediğimiz eserlerden mevcuttur.
O yıllarda albümler genel olarak önce Almanya’da, daha sonra Türkiye’de yayınlanırdı. Bir dağıtım şirketi olan Türküola, Uzelli, Minareci gibi Türk-Alman şirketleri, eserleri daha stüdyo aşamalarında iken alıp, Almanya’da dağıtıma çıkarırlardı. Türkiye’de ise çıkacak olan albüm son halini aldıktan yani tamam olduktan sonra piyasaya sürülürdü. Hatta filmler de çıkacak olan albümün bir nevi tanıtım olduğu için, albüm henüz tamam olmadan, bazı eserler “demo veya farklı” dediğimiz versiyonlarla, filmlerde de yayınlanırdı. İşte bazı eserlerin hem film ve hem de Almanya versiyonlarına göre farklı olmasının ve bu albümün Türkiye’den önce, 1984’te Almanya’da yayınlanmasının yegâne sebebi budur.

Bu ön bilgileri verdikten sonra Kurtuldum LP’si hakkındaki yorumlarıma başlayabilirim. 

Artık gelenekselleşmiş hale gelen bölüm başı eserlerin Ferdi Tayfur imzalı olması bu LP için de geçerliliğini korur. Kendini asla tekrarlamayan, her bestesinde bir önceki bestelerinden farklı altyapı tekniği uygulamaya özen gösteren Ferdi Tayfur yine tekrara düşmez ve orijinal bir çalışmaya imza atar. 

Kurtuldum LP’nin ilk eseri olarak dinleyicinin ilgisine sunulur. Eser dinleyiciyi sonuç kısmından yakalayarak etkilemeye çalışır. Sevgi ve aşk şarkılarında söylenmesi gereken ne varsa yaptığı besteler ile dinleyiciye ulaştıran, bir müzik insanı olması yanında bir gönül insanı olma hüviyetini ruhunda barındıran Ferdi Tayfur Kurtuldum bestesiyle aşığın ayrılık sonrası yaşadığı en ulvi duyguları yorumlar. Müzik altyapısı da bu ulvi duyguyu estetik bir şekilde dinleyiciye ulaştırır. Âşık ruhunda biriktirdiği duygu yoğunluğunu en net şekilde aktarır. Ahmet Selçuk İlkan bu eserin sözünü yazmıştır. 

“Seninle kopardık bütün bağları / Her şey bitti artık bil bundan sonra / Kırıldı gönlümün umut dalları / Kendine bir sevgi bul bundan sonra.”

Geçmişi bir düşün yalnız kalırsan / Maziyi hatırla zaman bulursan / Neyleyim sevgilim pişman olursan / Başını taşlara vur bundan sonra.”

Bu aktarım sonrası bahsi geçen en ulvi duyguları sevdiğine ulaştırma zamanı gelmiştir. 

“Kurtulum kurtuldum senden böylece / İbadet başlattım artık her gece / Dualarla böyle mutluyum bence / Tanrıyla aramda aşk bundan sonra.”

LP’nin ikinci eseri Ali Tekintüre’nin sözlerini yazdığı Özer Şenay bestesi olan ‘Her Saat Başında’ isimli eserdir. Müzik duygusu ve yoğunluğu ilk eserin devamı niteliğinde olduğu gibi sözleri de ilk eseri tasdik etmektedir. Sevdiğinden kurtulup ilahi aşka yöneldiğini iddia eden âşık ikinci eserde fazlasıyla duygusallaşır. Aşk sevdayı bazı anlarda körüklerken sevende tarifsiz duygu köpürmeleri meydana getirir. Aşık böyle zamanlarda sitem ile özlemi iç içe geçirir.
“Yaralıdır gönlüm bin bir yerinden / Kahreder hasretin beni derinden / Sen övün bu aşkın son eserinden / Her saat başında hatırla beni / Maziye dalarken gülleri koklarken hatırla beni.”

“Ömrümce bekledim döneceğini / Ne bilirdim sensiz öleceğimi / Senden son dileğim unutma beni / Her saat başında hatırla beni / Maziye dalarken gülleri koklarken hatırla beni.”

Bu eserde alışılmış Özer Şenay izleri pek bulunmaz, biraz daha Mustafa Sayan tarzı bir besteden bahsedebiliriz. Yaylıların hâkim olduğu bir orkestra, bağlama neredeyse hiç hissedilmez. 

Bir sonraki eser yine Özer Şenay bestesidir. Sözlerini Mustafa Aksoy yazmıştır. ‘Bana Bir Şeyler Söyle” müzik altyapısı olarak albüm ile uyum içindedir. Yine yoğun yaylı cümbüşü dinleyicilere ulaştırılır. 
Bu eser yine aşığın geçmişte yaşadığı güzel anıları hatırlama olarak yorumlanabilir. Bazen albümlerde bu tür geri dönüşlerin olduğunu daha önce de yazmıştık. 

“Neşemiz yükselirken göklere kanat kanat / Bana bir şeyler söyle bana bir şeyler anlat / Sessizliğe sesinin tatlı ahengini kat / Bana bir şeyler söyle bana bir şeyler anlat.”
“Bırak yansın ellerin avuçlarımda bir an / Sende bu hisle tutuş sende bu arzuyla yan / Uykuya dalar gibi yanı başıma uzan / Bana bir şeyler söyle bana bir şeyler anlat.”

A kısmının sondan bir önceki eseri yine daha önceki bazı LP’lerde görüldüğü gibi yorumcunun bestesi veya albüm yönetmeninin bestesi dışında albüme dışarıdan takviye edilen bir beste ile desteklenmektedir. Bunu daha önceki bazı LP’lerde Cengiz Tekin eserleri ile yapan ekip bu sefer popüler müzik piyasasında çok fazla tanınmayan, eserleri rağbet görmeyen bir isim olan Haydar Tatlıyay bestesini kullanmayı tercih eder. Çanakkale’de gençliğinde Haydar Tatlıyay’ı dinlemiş, kendisinden etkilenmiş olduğunu düşündüğüm Mustafa Sayan, muhtemelen üstadına saygı olarak bu eseri teklif edip Ferdi Tayfur’a yorumlatmıştır. Haydar Tatlıyay’ın 1963 yılında vefat ettiğini not edeyim. “Yaşlı Gözlerle” eserinin sözlerini Makbule Tatlıyay yazarken Haydar Tatlıyay 1953 yılında bestelemiştir. TSM formlarında bestelenen bu eser Ferdi Tayfur yorumu ile çok farklı bir tat ve duygu ile dinleyiciye 1985 yılında ulaşmıştır. 

“Yaşlı gözlerle bırakma beni / Gel bana gel, gel / Günah mıdır seni pek çok sevmek / Gel bana gel, gel / Aylar geçti, yıllar geçti, ömrüm geçti.”
Mustafa Sayan üstadına vefa gösterdikten sonra nihayet LP’nin A kısmının son eserinde sahneye çıkar. Albümdeki ilk bestesi “Her Şeyim Sensin” ile albümdeki yerini alır.  Sözlerini  Lütfi Yılmaz yazmıştır. Alışılagelmiş Mustafa Sayan besteciliği yine ön plandadır. Yaylılar ve vurmalı çalgılar ile müzik altyapısı bütünleşir. 
“Nasılsa sevmiştim bir bilsen seni /  Hasretim özlemim her şeyim sensin /  Yoktur senden başka anlayan beni / Bedenim yüreğim her şeyim sensin.”
“Unutmam adını bir kere olsun /  Hafızam düşüncem beynim olmuşsun /  Sen yanımda ol da varsın dert olsun / Ömrümün mutluluk kaynağı sensin.”
A kısmı bir arada incelendiğinde yine diğer LP çalışmalarında olduğu gibi seven kişinin ruh halindeki gel git duyguları, zaman kavramındaki değişimler belli bir plan dâhilinde estetik bir kurgu ve hikâye tekniğiyle dinleyicilere ulaştırılır. 
B kısmının giriş eseri olarak sözlerini Ali Tekintüre’nin yazıp Ferdi Tayfur’un bestelediği “Gitme Yarim” eseri belirlenmiştir. LP’de ilk kez bağlama belirgin şekilde bu eserde dinleyiciye ulaşır. Ferdi Tayfur besteciliği yine kendini hissettirir. 
“Gitme yârim gitme dedim ben sana / Uzak olsun yakın olsun fark etmez / Ayrılığın ölüm gibi zor bana / Gitme canım demedim mi ben sana”
“Ayrı gecen günler azap değil mi? / Bos kalan yuvamız harap değil mi? / Mutluluklar artık selam verir mi? / Gitme yârim demedim mi ben sana.”
Bu sorgulayıcı eserden sonra gelen eser hem altyapı olarak, hem orkestra çeşitliliği ve enstrümanların hissedilir şekilde dinleyiciye ulaştırılması, yorumcu olarak Ferdi Tayfur’un performansı dinlenmeye değerdir. Sözlerini Hülya Kaya’nın yazdığı ve Mustafa Sayan’ın bestelediği “Haklı Değil mi” eseri LP içindeki başyapıt eserlerden biridir. 
“Garip teselliyi meyle bulmuşsa / Dile mi düşmeli ayyaş olmuşsa / Felek her aşkta bin tokat vurmuşsa / İçen isyanında haklı değil mi?”
“Meyhaneler bile doymuş dertlere / Hasret doldururlar boş kadehlere / Sevilen hiç kıymet bilmiyor diye / Seven şikâyette haklı değil mi?”
Duygu yoğunluğu B kısmında A kısmına göre daha fazladır. Dinleyici bu kısımda epey hırpalanır. 
Mustafa Sayan besteciliğini konuştururken bu defa İlkan San’ın sözlerini yazdığı “Ne Çıkar” eseri Ferdi Tayfur yorumuna emanet edilir. 
“Bu dünyaya dert çekmeye, dert çekmeye gelmişim / Ak yerine karaları karaları giymişim / Ben feleğin sillesini yemişim / Beni kırsan, taşa vursan, derde salsan, ne çıkar?”
“Felek kırdı kanadımı kanadımı kolumu / Çoktan beri şaşırmışım şaşırmışım yolumu / Bekliyorum ölmek için sonumu…”
Bu LP deki Özer Şenay besteleri beni her zaman şaşırtır. A kısmındaki ‘Bana Bir Şeyler Söyle’ bestesi gibi sözlerini Ahmet Selçuk İlkan’ın yazdığı “Bir Tanem” bestesi yine yaylıların yoğun şekilde kullanıldığı ve ağır formlarda yazılmış bir eserdir. Batı ve Doğu motiflerini bestelerinde ustaca kullanan Özer Şenay bu LP’deki bestelerinde daha çok doğu motiflerinden beslenmiş gibi görünmektedir. Yine de üstadın müzik dehası ve müzik yönetim ustalığı bu iki bestesinde başarıyla kendini hissettirir. 
Ümitsiz bir aşktı yaşadığımız / Bu yüzden sevgimi senden gizledim / Sonunda şart oldu ayrılığımız / Sanma ki bir tanem seni sevmedim.”
Adına şarkılar yazmadım diye / Resmini yollara çizmedim diye /  Uğrunda can verip ölmedim diye /  Sanma ki bir tanem seni sevmedim.”
Son esere kadar aşığın ruh hali çeşitli açılardan incelenirken son eser dinleyiciyi şaşırtır. Tamamen kompozisyondan uzak gibi görünen “Gurbetçiler” eseri ile LP sonlanır.  Kazım Birlik’in söz ve bestesini yazdığı bu eser altyapı ve yorum gücü olarak dinlenmeye değerdir. Ferdi Tayfur’un seslendirdiği ilk ve son Kazım Birlik bestesi Gurbetçilerdir. 
“Gurbet elde geçmiyor hasret dolu acı günler / İstesen de susmuyor keder dolu hep gönüller / Anasına, babasına, kardeşine hasret gurbetçiler / Gözleri yollarda bekliyor sevgililer.”
Bu son eserin albüm bütünlüğü açısında iki şekilde değerlendirmek mümkündür. İlk olarak albüm kompozisyonu bağlamında, aşığın sevdiğinden uzak gurbette çektiği acıları dile getirmek olarak düşünülebilirken ikinci olarak diğer eserlerden farklı olarak Ferdi Tayfur yorumuyla gurbetçilerin çektiği sıkıntı, özlem, hasretler dile getirilmek istenmiş olabilir. İkinci düşünce gerçekleştirilmek istense bile bunu yedek eser olarak hazırlayabilirlerdi. Yedek eserlere bakacak olursak albüm kompozisyonu içinde değerlendirilip LP’ye alınması mümkün olan eserleri görebiliyorum. 

O Adam Benim — söz: Ahmet Selçuk İlkan / müzik ve yönetim: Mustafa Sayan
“Bir yabancı gibi bakma yüzüme / Terk edip gittiğin o adam benim / Geçmişi bir düşün bakıp maziye / Unuttum dediğin o adam benim.”
Nerden Geldim Aklına (Ölü Aşk Yaşar mı ki) — söz – müzik ve yönetim: Mustafa Sayan
“Nasıl geldim aklına ben arayıp sordun halimi / Yıllar sonra hatırlattın unuttuğum mazimi / Kim bilir kaç kişi kırdı kalbini / senin kırdığın gibi benim kalbimi.”
“Ateşim kül olmuş tekrar nasıl yanar ki / Koşup gelsen bana artık neye yarar ki / Ne senden eser kalmış nede bende ben varım / Öldürdün aşkımı sen ölü aşk yaşar mı ki?
Tiryaki — söz: Ali Tekintüre / müzik ve yönetim: Mustafa Sayan
“Sarhoş olmak için içmek gerekmez / Dünyanın derdine tiryakiyim ben / Hasrettir aşkımı bende büyüten / Tüm ayrılıklara tiryakiyim ben.”
“Hıçkırık gizlidir her kahkahamda / Ağlarken gülmeye tiryakiyim ben / İnanmayın sakın yaşadığıma / Yaşarken ölmeye tiryakiyim ben.”
Kıble (En Büyük Aşk) — söz: Ali Tekintüre / müzik ve yönetim: Özer Şenay
“En büyük duyguya en büyük aşka / Sonunda herkesi güldürüp gitme / Gözümde güneşsin gönlümde mabet / Baktığım güneşi söndürüp gitme.”
Sen açtın sen kapat gel bu sayfayı / Öldür içimdeki kara sevdayı / Ben sensiz bilemem mutlu olmayı / Beni mutsuzluğa terk edip gitme.”
Demo Olarak Okunan Eser:
Sevgilim Aldattı — söz: Ahmet Selçuk İlkan / müzik: Özcan Ertok / müzik yönetim: Mustafa Sayan
“Kurtuldum” albümünden Türküola Almanya baskı LP’de sadece “Kurtuldum, Yaşlı Gözlerle ve Her Şeyim Sensin” eserleri ile bu albümün yedek eseri olarak yazdığımız “Tiryaki (İçmek Gerekmez)” adlı eserler yer aldı. Diğer eserler ise önceki albümlerde ve 45’liklerde yayınlanmış “Durdurun Dünyayı, Boynu Büküğüm, Benim Hayatım, Herkes Öğrensin ve Bir Damla Ateş” adlı 5 eserdir. Bu da bu Alman baskı LP’nin, Türkiye’de piyasaya sürülmesini beklemeden yahut LP’nin son halini beklemeden, elde mevcut kayıtlar ile Almanya dağıtımının yapıldığını gösterir.
“Sevgilim Aldattı” isimli eser, yedek eser mahiyetinde olmayıp, sadece “demo” olarak okunmuştur. Zira eser, Hüseyin Altın’ın 1984 yılında Mustafa Sayan’ın yönetiminde Odebs Plak’tan yayınlanan “Zamanında” adlı albümünün eserlerinden olup, aynı altyapı üzerine Ferdi Tayfur, eseri “demo” olarak okumuştur.
Yedek eserlerden “Tiryaki” ve “O Adam Benim” eserleri, Türkiye’de 1985 yılında Ferdifon’dan yayınlanan “Ferdifon’dan Seçmeler 1” adlı kasette yer aldı.  “Nerden Geldim Aklına ve Kıble” eserleri ise Türküola’dan, “Sevgilim Aldattı” isimli demo eser ise Minareci Kasetçilik’ten yayınlandı. Bu 3 eser sadece Almanya’da yayınlandı.
LP’nin ön kapağındaki Ferdifon amblemi bazı baskılarda mavi, bazı baskılarda beyaz renkte yayınlandı 
Ek bilgi olarak “Yaşlı Gözlerle” ve “Her Şeyim Sensin” adlı eserler, 1984 yapımı “Utanıyorum” filminde farklı okunmuştur.
Yine ek bilgi olarak zamanında epey tartışma konusu olmuş ve Ferdi Tayfur ile Orhan Gencebay arasında kısa süreli küslüğe sebep olan Kıble eseri hakkında yorum yapmam gerekebilir. Zira Ali Tekintüre aynı eseri Ferdi Tayfur yorumlasın diye Özer Şenay’a ve yorumlasın diye Orhan Gencabay’a vermiştir. Birbirinden habersiz olarak aynı tarihlerde Ferdi Tayfur “Kıble” ismiyle Orhan Gencebay “En Büyük Duygu” ismiyle eseri farklı altyapı ve formatla yorumlamıştır. Daha sonra gerçek anlaşılınca her ikisi de Ali Tekintüre ile aralarına mesafe koymuşlardır. 
Ferdi Tayfur 1987 yılında Ferdifon Plaktan çıkardığı İçimde Bir His Var / Ya Benimsin Ya Toprağın LP’si sonrası uzun yıllar Mustafa Sayan ile çalışmamıştır. Özer Şenay ile birkaç LP çalışması daha yapıp sonraki yıllarda kendisi müzik yönetmenliği yapmış veya başka isimlerle çalışmıştır. Bunun bir sonucu olarak 1980’ler sonunda Ferdi Tayfur albümlerindeki duygu yoğunluğu seyrelmeye başlarken çoğunlukla kendi bestelerini okumayı tercih etmiştir. 

Bu çalışmada Ferdi Tayfur’un zirve yolculuğu sayabileceğimiz 1975 – 1985 yılları arasındaki müzik çalışmalarını 45’lik ve LP’lerini incelemeye gayret gösterdim. 1985 yılına kadar pik yapan Ferdi Tayfur albümleri sonra belli bir ivmeyle neredeyse 1975’li yıllar seviyesine veya daha da aşağıya düşmüştür. Tabi bu bahsi geçen yıllarda hit olan eserler de olmuştur. Albüm bütünlüğü veya albümdeki her eserin hit olması durumunu göremediğimden bu öngörümü paylaşıyorum
Dikkat!
paylaşmış olduğum albümleri siz değerli forum üyelerine sunuyorum. Lütfen indirmiş olduğunuz albümleri üçüncü taraf mensup kişilerle ve diğer internet ortamlarında paylaşmayın. Aksi bir durumda Şahsım ve VarBiraZ.NeT olacaklardan sorumlu tutulamaz.

Resim
Kullanıcı avatarı
Mechul
Mp3 Admin
Mesajlar: 1524
Kayıt: 15 Ağu 2017, 08:12
Başlıklar: 1223
Konum: Çorum
Teşekkür Etti  : 873
Teşekkür Aldı  : 14961
Yaş: 44

Mesaj

güzel bir çalışma olmuş şef...ellerine sağlık
Tüm Konu WinRar Şifrelerim : www.varbiraz.net/mechul

Albüm Şifresinde Sıkıntı Yaşayan Olursa ´....Şifrenin Başına Bir Boşluk Bırakırsa Sorun Çözülür.
Kullanıcı avatarı
Dedecan 61
Forum Üyesi
Forum Üyesi
Mesajlar: 190
Kayıt: 02 Şub 2019, 21:08
Başlıklar: 122
Teşekkür Etti  : 1395
Teşekkür Aldı  : 338
Yaş: 56

Mesaj

Güzel ve uzun soluklu bir belgesel olmuş üstat eline sağlık +
Yeşilçam hayattır..

Bütün konularımda resim-link ve emek mevcuttur...
Murat36
Forum Üyesi
Forum Üyesi
Mesajlar: 1
Kayıt: 16 Ağu 2023, 23:37
Başlıklar: 0
Teşekkür Etti  : 18

Mesaj

tesekkür ederim emeğine sağlık
erdall
Forum Üyesi
Forum Üyesi
Mesajlar: 3
Kayıt: 15 May 2018, 13:46
Başlıklar: 0
Teşekkür Etti  : 33

Mesaj

çok teşekkür ederim. eşsiz bir paylaşım

“Her Telden” sayfasına dön